perjantai 16. elokuuta 2013

Raskausviikot 25-32





Raskausviikolla 26+4 minulla oli sokerirasitustesti. Olen ymmärtänyt ettei sitä kaikille tehdä ja minulle se tehtiin painoni vuoksi koska BMI:si tuli 37.  Testi suoritettiin oman terveyskeskukseni laboratoriossa. Sain ohjeiksi olla syömättä 12h (kuten normaalissakin verikokeessa) ja varata testiin kolmisen tuntia. Heti saavuttuani minusta otettiin pikasokeriarvo joka näytti 4,7 mmol/l ja sen jälkeen otettiin putkilo verta. Tämän jälkeen minun piti ”nauttia” 3 dl glukoosilitkua. Alkuun en kylläkään edes osannut aavistaa että kyseessä oli 3dl koska minulle litkua annettiin muovipikarista ( arviolta 1,5dl). Litku oli oranssin väristä ja maistui hiilihapottomalle, ylisokeroidulle fantalle. Kun näin sen kupin niin ajattelin että kyllä minä sen pystyn juomaan. Kyseessä oli kuitenkin mielestäni pieni määrä. Yhdellä kertaa en litkua hotkinut vaan hörppäyksittäin (mikä oli ihan hyvä juttu). Loppua kohden hampaissa alkoi narskua ”kivasti”. Sitten seurasikin se yllätys kun hoitaja kaatoi toisen samanmoisen annoksen juomaa. Hyvä ettei silmät lentäneet päästäni kun tajusin että sitä olikin enemmän nautittava. Kunnialla siitä suoriuduin vaikka äklömakeaa se olikin. Tuon jälkeen menin odottelemaan vaikutusta ja 15minuutin sisällä tuntui vähän huonolta olo ja sellaiselta kuin ne sokerit olisivat humahtaneet ylös (sokerihumala). Tunnin ja kahden tunnin kuluttua otettiin taas putkilot verta ja sen jälkeen olin valmis lähtemään. 


Tulokset sain saman päivän aikana. Paastoarvo oli 5,5mmol/l, 1h arvo 10,4 mmol/l ja 2h arvo 7,7 mmol/l. . Raskausaikana rajat ovat entistä tiukemmat (paasto ≥ 5,2 mmo/l, 1h ≥ 10,0 mmol/l ja 2h ≥ 8,6 mmol/l). Tuon perusteella minut sitten luokiteltiin raskausdiabeetikoksi, ja tuo nimike seuraa sitten seuraavissakin raskauksissa.. että kiva.  Hirveän ristiriitaiset fiilikset tuli kun sain tietää että tämä vaatii jatkotoimenpiteitä. En millään tuntenut itseäni diabeetikoksi eikä minulla ollut mitään oireita joten asian vakavuuden ymmärtäminen oli ensi alkuun hankalaa. Minuun tauti voi puhjeta vuosien kuluessa mutta vauvaan se vaikutti tällä hetkellä jos sokeriarvoni eivät pysyisi kurissa. Diabetes on salakavala tauti jonka puhkeamista ei ehkä itse osaa huomata joten se on syytä ottaa vakavasti. Suvussani on nimenomaan II-tyypin diabetesta joten se, että minä kärähdin testissä sai omat silmäni avautumaan asialle.  Asian tiimoilta pääsin ruokavalio- ja sokerimittarin käytön ohjaukseen. Sieltä sain hyvää tietoa asiasta. Minulle siis diabeteksen hoitoon riitti ravinto-ohjaus ja sokeriarvojen mittaus 4 krt viikossa siten, että kahdella kerralla riittivät paastoarvo ja jokin valitsemani ruokakerta sekä kahtena kertana kaikki ruokakerrat.

Raskausviikolla 27+5 minulla oli toinen lääkärineuvola. Ensin terveydenhoitaja teki kuukausittaiset tutkimukset mitä tähänkin asti oli tehnyt ja sen jälkeen menin lääkärin luokse jossa hän kyseli vointia ja teki sisätutkimuksen jossa hän katsoi kohdunsuun tilannetta ( että on kiinteä ja kiinni sekä pituutta) ja katsottiin sikiön tilannetta mm. painoa ja tarjontaa. Tässä vaiheessa vauva oli perätarjonnassa. 

                                                        - Massukuva Rv 32+2 -


Tutkimusarvoja viikolta 31+6 :
Paino: 83,8 kg
RR:  127/84p.93
HB: 124
Sikiön sydämen syke: +140
Sf-mitta: 32 cm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti